Kita Tak Payahlah Balik Kampung, Duit Tak Cukup

Penulisan daripada Tuan Joe yang berhati mulia menceritakan bagaimana beliau berjumpa dengan seorang pelanggan yang benar-benar dalam kesempitan kewangan, sehingga tergerak hati beliau untuk membantunya.


Semalam ada customer dari Johor.. baru keje kat kontan katanya, nak balik Johor.. kat dashboard ada mafla luaskan kuasamu.. jadi dia memang pure jdt.. suruh cek keta dia bunyi.. budak aku cek, spring berbunyi, aku tengok spring potong rendah giler, sebab tu bunyi kuat, absorber pun dah out, aku sunggest tukar spring... dia terpingga2.. bini dan anak dia pun ada.. 2 orang anak dia.. kecil lagi..dia tanya bini dia, "Ada duit tak?"..

Dia pun tanya aku kos brape, aku cakap RM250 spring 1 set depan belakang sekali upah.. minta kurang, aku bagi RM230..

Dia mcm berfikir panjang, "Second takde?.."

Aku cakap takda, kedai pun nak tutup dah.. last-last dia setuju.. masa budak aku tukar spring depan, baru perasan driveshaft boot pecah, bearing hancur, tolak skit terus terkulai, budak aku bagitahu aku.. aku pun cek tengok memang betul.. dalam hati aku, 'ya Allah, mcm mana aku nak bagitahu dia ni, dia memang tengah sesak.. 'aku beranikan diri bagitahu dia, riak wajah dia memang down, yela duit lagi..

Dia pandang isteri dia, anak-anak dia, dia cakap "kita tak payahla balik kampung, duit tak cukup ni.."

Isteri dia pun sedih.. Aku pun tak sampai hati tengok.. nak nangis pun ada..

Last2 aku bagitahu dia, "Abang macam ni, abang bayar duit spring je dulu, driveshaft ni saya tolong beli dulu, lepas raya abg bayar, kalo tak bayar pun saya halal.. saya kesian tengok keluarga abang tak dapat balik beraya.."

Riak wajah dia berubah.. terus datang kat aku ucap terima kasih dengan muka terharu sangat.. dan janji akan bayar pas raya nanti.. aku pun cakap, takpa abang, saya pun pernah susah, ada orang tolong..sekarang giliran saya tolong abang..

Sedikit perkongsian untuk semua..bantula mereka yang memerlukan.

Untuk makluman, alamat bengkel Tuan Joe seperti yang tertera dibawah:

Pusat Servis Zulhasymi Enterprise.
No.24, Lorong IM3/3
Mahkota Industrial Park
25000 Bandar Indera Mahkota
Kuantan, Pahang DM
Share on Google Plus

About Encik Petai

Jejaka kacak, hidung mancung, muka Pan Asia. Suka makan mee goreng, minum milo ais tabur dengan ayam goreng. Penebar roti canai termasyhur di negeri Pasir Berdengung.